Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهیه‌کننده«منطقه پرواز ممنوع» معتقد است که این فیلم مخاطبان جدیدی را به دایره تماشاگران سینمای ایران اضافه کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا منطقه پرواز ممنوع به نویسندگی و کارگردانی امیر داسارگر و تهیه‌کنندگی حامد بامروت‌نژاد که به عنوان پیشکش سینمای ایران به نوجوانان ایرانی شناخته می‌شود، از پانزدهم آبان ماه اکران خود را در سینماهای کشور آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فیلم روایتگر داستان سه نوجوان است که در حین آماده‌‌ شدن برای مسابقه ساخت پهپاد، با پیداشدن یک یوزپلنگ در حوالی محل زندگیشان، وارد مسائل و درگیری‌های مختلف و مهیجی می‌شوند. با این حال موضوعاتی همچون مدافعان حرم، فعالیت‌های علمی دانش‌آموزان، دستاوردهای علمی، فناوری و نظامی کشور و سایر موضوعات راهبردی نیز در بستر یک داستان جذاب و پرکشش برای مخاطبان به تصویر کشیده می‌شود.

هادی حجازی‌فر، محمد فیلی، متین‌پاکزاد، متین کرمانی، علیرضا اکبری، علی ذکریایی، زین‌العابدین تقی‌پور و بهار نوحیان از جمله بازیگران فیلم سینمایی این اثر هستند که یک ماه از اکران آن می‌گذرد. 

حامد بامروت‌نژاد تهیه‌کننده این فیلم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا باگلایه از این که بی‌توجهی به سینمای کودک و نوجوان موضوعی مداوم و دامنه دار است گفت: تبعیض در اختصاص سانس مناسب به این گونه از فیلم‌ها، فقط بخشی از این بی‌توجهی است.

وی اظهار کرد: به نظر من ساختار سینمایی کشور هنوز سینمای کودک و نوجوان را به‌رسمیت نمی‌شناسد. چند روز پیش یک خبرگزاری سینمایی، یک ویدئوی دو دقیقه‌ای از فروش فیلم‌های روی پرده منتشر کرد که فروش همه فیلم‌های در حال اکران در آن ذکر شده بود، اما نامی از سه فیلم کودک و نوجوانی که الان در حال اکران هستند به میان نیاورده بود! در حالی که همین امروز (16 آذر) فروش منطقه پرواز ممنوع از دو تا از فیلم‌هایی که در آن ویدئو به آن اشاره شده بود بالاتر است و با یکی از آنها که فاصله‌ای در حدود یک میلیارد تومان دارد!

بامروت‌نژاد افزود: فروش هفتگی ما هم از پنج شش فیلمی که در آن لیست آمده بیشتر شده بود. می‌خواهم بگویم این یک نگاه غالب است که فیلم کودک و نوجوان قرار نیست بفروشد و در نتیجه به آن سانس‌های مناسبی نمی‌دهند.

وی گفت: خوشبختانه منطقه پرواز ممنوع با عبور از فروش دو میلیارد تومانی، خلاف این رویه را نشان داد. من در روزهای اول اکران به دوستان پخش می‌گفتم که اگر سانس‌ها و سالن‌هایی که به ما دادید را به فیلم مطرب هم می‌دادید، نمی‌‌فروخت! این یک تناقض است که بالاخره آیا سانس خوب می‌دهند و فیلم خوب می‌فروشد یا این که فیلم خوب می‌فروشد و بعد سانس خوب به آن می‌دهند؟!

تهیه‌کننده فیلم منطقه پرواز ممنوع بیان کرد: در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم از نظر فروش روزانه فیلم‌های سینمای ایران، ما سومین فیلم پرفروش بودیم. یعنی اگر معیار فروش هم باشد، شما باید سانس‌ها و سالن‌های خوب به فیلمی بدهید که خوب می‌فروشد، اما چون نگاه غالب این‌گونه است که این فیلم کودک و نوجوان است و مخاطب زیادی ندارد و مخاطب بدنه سینمارو مخاطب این جنس فیلم‌ها نیستند، خب طبیعی هم هست. ایراد ما این است که سینمای ما به این مخاطب سه چهار درصدی بالفعل اکتفا کرده و هیچ علاقه‌ای ندارد که در جهت افزایش این میزان تلاش کند.

وی گفت: فیلم کودک و نوجوانی که می‌تواند اعضای خانواده را به سینما بیاورد مورد بی مهری قرار می‌گیرد. سینماداران هم شوقی برای استفاده از این فرصت عالی ندارند؛ اگر ما این فیلم‌ها را در سانس خوب اکران کرده و خوب تبلیغ کنیم، طبیعتاً مخاطب جدیدی را جذب سینما می‌کنند و این مخاطب می‌تواند به یک تماشاگر وفادار تبدیل شده و سینما رفتن را به سبد مصرف خودش اضافه کند و عجیب این است که سینمای ما اصلاً این نگاه را ندارد.

بامروت‌نژاد تصریح کرد: منطقه پرواز ممنوع بیش از آن که فیلمی برای اکران مدارس باشد، یک فیلم خانوادگی است. بنابراین سانس 8 صبح و 9 صبح برای آن معنا ندارد. وضعیت اکران فیلم انیمیشن بنیامین سخت‌تر از فیلم ماست. در حالی که یک فیلم خوب و خانوادگی است. پس مشکل نوع نگاهی است که این جنس از مخاطبان را به رسمیت نمی‌شناسد.همه تماشاگران سینما قابل احترام هستند، اما چرا سینمای ما فقط به همان سه چهار درصد اکتفا کرده و نمی‌خواهد مخاطب بیشتری را به سبدش اضافه کند؟

وی عنوان کرد:در این یک ماه، تمام توان من به عنوان تهیه‌کننده این فیلم صرف چانه زنی با سینما‌داران برای گرفتن سانس‌های مناسب و حفظ فیلم روی پرده است. آن هم در حالی که فیلم، خوب می‌فروشد! اینها مصائب اذیت‌کننده‌ای است، آموزش و پرورش به‌عنوان نهادی که باید کمک و یار کودک و نوجوان باشد، در بعضی از موارد می‌بینیم خودش به یک مانع تبدیل می‌شود.البته توصیه‌نامه‌ای به مدارس ابلاغ شده و در خیلی از موارد هم همکاری مناسبی صورت گرفته که جای تشکر دارد اما مواردی هم وجود داشت که موانع اداری ایجاد می‌کرد.

با‌مروت‌نژاد گفت: منطقه پرواز ممنوع فیلمی است که مخاطبانش نوجوانان هستند و نه سوژه آن. از ابتدای طرح و ساخت این اثر، قصدمان این بود که مخاطب بیشتری را وارد سینمای ایران کنیم. با این فیلم درصد قابل توجهی از مردم به مخاطبان جدید سینما اضافه می‌شود.سینمای ما باید به استقبال چنین فیلم‌هایی برود که مخاطبان جدیدی را به دایره تماشاگران اضافه می‌کند، اما در این مدت این من بودم که با دوندگی و تلاش، به زور آغوش این سینما را باز کرده و خودم را در سانس و سالن مناسب جا دادم!

وی افزود: گاهی به ما می‌گویند در برخی سالن‌ها و یا شهرستان‌ها بلیت نیم‌بها می‌دهید! من می‌گویم من بلیت نیم‌بها نمی‌دهم، این سینمای ایران است که قیمت بلیت را دو برابر بضاعت مخاطب من تعیین کرده است! معلوم نیست این قیمت مصوب با چه سازوکاری تعیین شده است. نتیجه این شده است که برای بسیاری از مخاطبان که می‌خواهند خانوادگی به سینما بروند، سینما رفتن غیرممکن شده است.

بامروت‌نژاد شایعه اکران رایگان این فیلم را تکذیب کرد و گفت: به شدت با عرضه رایگان محصولات فرهنگی مخالفم؛ ما در تمام شهرستان‌ها به‌صورت بلیت‌فروشی عمل می‌کنیم و تا الان هیچ اکران رایگانی نداشتیم. در موارد اندکی هم که در مناطق کم‌برخوردار و دور افتاده با سینمای سیار اکران رایگان داشتیم، به صورت نذر فرهنگی بوده؛ یعنی پیش از اکران مثلاً 3 میلیون تومان پول از خیرین جمع شده و بعد دو روز اکران داشته ایم. پس پول بلیت با نذر فرهنگی تأمین شده است که البته به این کار هم افتخار می‌کنیم.

 تهیه‌کننده فیلم منطقه پرواز ممنوع افزود: جالب است در میاندوآب آذربایجان غربی یک خانم معلم، نقش سینمادار را برای ما ایفا کرد. این خانم در زمانی نزدیک به سه روز ، 3 هزار مخاطب جذب کرده و بالغ بر 15 میلیون تومان بلیت‌فروشی کرده است و دوباره هم برای پخش فیلم درخواست داده است. در تالش در دو روز پنج میلیون تومان بلیت‌فروشی کردیم و هنوز هم اکرانش ادامه دارد.در پاریز واقع در استان کرمان، کسی که به عنوان سینمادار امکان پخش فیلم را فراهم آورده، تبلیغات و بلیت فروشی کرده و 800 مخاطب را پای فیلم نشانده است امام جمعه آن شهر بوده است.من عمداً لفظ سینما دار استقاده می‌کنم چون همان سازوکارها را انجام می دهند. ما به این افتخار می‌کنیم که مخاطبان بیشتر و جدیدتری را به سینمای ایران اضافه کنیم.

 انتهای پیام/4104/

منبع: آنا

کلیدواژه: سینمای کودک و نوجوان فیلم منطقه پرواز ممنوع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۹۹۴۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما

در شرایطی که تصور می‌شد ذائقه مخاطبان به سمت موضوعات سطحی و صرفاً خنده‌دار بودن به هر قیمتی رفته، اما مست عشق نشان داد که اگر سوژه‌های غیرکمدی به درستی کاویده و انتخاب شوند، جا برای استقبال گیشه از آنها باز است. - اخبار فرهنگی -

خبرگزاری تسنیم - گروه فرهنگی مروری بر ساخت آثار سینمایی در چند سال اخیر، یک حقیقت مهم را فاش می‌کند و آنهم اقبال خوب مخاطبان از فیلم‌های کمدی است. فروش بالای آثار طنز در چند سال اخیر، این پیام را به سینماگران داد که ساخت فیلم‌های کمدی می‌تواند تضمین‌کننده بازگشت هزینه‌های تولید آن باشد.

اوج این اتفاق را می‌توان در سال 1402 دید؛ جایی که کمدی‌ها نبض گیشه را به دست گرفتند و سهم بسیار زیادی از رکوردشکنی سینما در سال 1402 (با 28 میلیون مخاطب و حدوداً 1200 میلیارد فروش) مرهون وجود آنها شد. «فسیل»، «هتل»، «هاوایی»، «شهر هرت» و «ویلای ساحلی» در مجموع با فروشی به میزان 830 میلیارد تومان توانستند سهم 70 درصدی از این رکوردشکنی را از آن خود کنند تا توجه دست‌اندرکاران سینما به ساخت فیلم‌های کمدی بیش از پیش جلب شود.

فارغ از پرداختن به چرایی و ریشه استقبال از فیلم‌های کمدی که خود موضوع مفصل دیگری است، یک موضوع مهم قابل طرح و بحث است؛ «آیا قرار است سینمای ایران در فیلم‌های کمدی خلاصه شود و شاهد تک ژانری باشیم؟»

تمساح خونی و سال گربه زیر سایه مست عشق

جدول فروش گیشه در روزهای ابتدایی سال 1403 باز هم در حال دامن زدن به پرسش فوق بود و رکوردشکنی‌های «تمساح خونی» و فروش بالای آن باز هم یادآوری می‌کرد که فعلا جایی برای ورود فیلم‌های غیرکمدی به پرده سنیما نیست!، اما حضور «مست عشق» ساخته حسن فتحی در صف اکران از نخستین روزهای اردیبهشت ماه، این گزاره را کمرنگ کرد. مست عشق از 5 اردیبهشت ماه اکران شد و تا به امروز (یعنی بعد از گذشت حدودا 10 روز) بیش از 46 میلیارد فروخته است.

این میزان فروش، مست عشق را در رتبه دوم فیلم‌های غیرکمدی از ابتدای سال 1402 تا به امروز قرار داده است، آنهم در شرایطی که رتبه نخست در اختیار انیمیشن «بچه زرنگ» با فروش 63 میلیارد تومان است و به نظر می‌رسد با ادامه روند فعلی فروش مست عشق، این فیلم می‌تواند رتبه نخست را از آن خود کند.

مست عشق و تابوشکنی در گیشه

یکی از ابعاد قابل بحث درباره مست عشق این است که فیلم جدید حسن فتحی یادآوری کرد "سینمای ایران تنها منحصر در دست کمدی‌سازان نیست و حتما سوژه‌ها و موضوعات دیگری هستند که می‌توانند اقبال مردم را به خود جلب کنند."

در شرایطی که تصور می‌شد ذائقه مخاطبان هنر هفتم در کشورمان به سمت موضوعات سطحی و صرفاً خنده‌دار بودن به هر قیمتی رفته، اما مست عشق نشان داد که اگر سوژه‌های غیرکمدی به درستی کاویده و انتخاب شوند، جا برای استقبال گیشه از آنها باز است. مست عشق سراغ یکی از مفاخر شعر و ادب ایران رفته و داستان زندگی چهره‌ای را روایت می‌کند که برای اکثر ایرانیان نام آشناست. اشعارش بارها و بارها در کتاب‌های فارسی دانش‌آموزان، برنامه‌های تلویزیونی و ترانه‌های خوانده شده توسط خوانندگان ایرانی بازخوانی شده و حس و حال علاقه‌مندان به ادب را دگرگون ساخته است.

اهمیت ساخت فیلمی نظیر مست عشق را باید از این جهت مورد بررسی قرار داد که راهی برای ساخت آثار سینمایی دیگری از مفاخر فرهنگ و ادب ایران باز می‌کند و این نوید را به دست‌اندرکاران سینما به ویژه تهیه‌کنندگان می‌دهد که برای جلب نظر مخاطب و کشاندن او به سالن سینما، به جز ساخت فیلم طنز، می‌توان سراغ موضوعات دیگر هم رفت. به ویژه اگر این موضوع، برگرفته از زندگی چهره‌های محبوب ایرانی مخصوصاً اهالی ادب و شعر باشند.

استاد مشهور ادبیات پارسی چه گفت؟

میرجلال‌الدین کزازی که از اساتید زبان و ادبیات فارسی است، در حاشیه اکران خصوصی مست عشق نکات مهمی را مورد اشاره قرار می‌دهد. او گفت: «از نگاهی فراخ و فراگیر، دید و داوری من درباره این توژینه داستانی یا فیلم این است که دست‌اندکاران و پدیدآورندگان آن در کار هنری که می‌خواسته‌اند کرد، کامدار بوده‌اند. توانسته‌اند به آن آماج‌ها و آرمان‌هایی که در سر می‌پرورده‌اند، دست بیابند. از این دید این فیلم یکی از اندک فیلم‌هایی است که من از دیدن آن، از آغاز تا انجام فیلم، شادمان و خشنود بودم. دم‌های دلپذیری را من به هنگام دیدن فیلم گذرانیدم اما چند ویژگی  بیشتر بر من کارگر افتاد؛ بجز کارگردانی که هر چه در فیلم می‌گذرد به راستی به گونه‌ای به او بازمی‌گردد زیرا اوست که سررشته‌ها را در دست دارد، خُنیا یا موسیقی فیلم بسیار  بشکوه ، کارساز و اثرگذار بود، به همان سان فیلم برداری آن. سه دیگر، آوابرداری این فیلم. از دید فنی این سه، نمود بیشتری در چشم من داشت.»

ساخت فیلم درباره نظامی؛ ادامه یک درک صحیح فرهنگی؟!

اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد که در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی در باکو حضور داشت از ساخت فیلم سینمایی درباره یکی دیگر از مفاخر ادبیات ایران و جهان خبر داد و گفت: فیلم سینمایی «حکیم نظامی» با همکاری وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان ساخته می‌شود.

او تاکید کرد که قرار است برای مشاهیر ادبیاتی، فیلم‌های مشترک تولید شود و گفت: "در ترکمنستان برای مختومقلی فراغی همین کار را می‌کنیم، در پاکستان نیز برای اقبال لاهوری کاری را در دست اقدام داریم؛ در سفر هفته گذشته به پاکستان برادران و خواهران پاکستانی به ویژه در شهر لاهور از این موضوع استقبال کردند. ساخت مجموعه جدیدی را برای حکیم نظامی آغاز می‌کنیم؛ در همین راستا از همکارانم در وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان دعوت کردیم تا ما را در ساخت فیلم سینمایی در این باره کمک کنند."

اگر حرف‌های وزیر ارشاد جامه عمل بپوشد و ساخت فیلمی درباره حکیم نظامی جدی و عملیاتی شود، شاهد ادامه یک سیاستگذاری صحیح فرهنگی خواهیم بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حضور مخرب هوش مصنوعی در سینما/ به جوانان اعتماد کنیم
  • آیا مست عشق پای ستارگان ترکیه‌ای را به سینمای ایران باز می‌کند؟
  • موزه سینما بزرگداشت کیانوش عیاری را برگزار می‌کند
  • بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما
  • مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما
  • بالاترین میانگین مخاطب از آن کدام فیلم است؟/ یک غیر کمدی پرفروش
  • پارسا پیروزفر، مهران مدیری و الناز شاکردوست رکوردداران روز اول اکران
  • ماجرای کلیپ جنجالی یک عروس ۱۴ساله
  • هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی
  • ماجرای جنگ شهاب حسینی و پارسا پیروزفر مقابل جواد عزتی و الناز حبیبی